Na začátku byla odvaha riskovat
Architektonickou soutěž vyhráli Josef Havlíček a Karel Honzík. Patřili k nejmladší generaci českých architektů, které formovala avantgarda – ale právě díky tomu vnesli do soutěže progresivní myšlenky. A přestože nerespektovali požadavek na tvar uzavřeného bloku, uspěli.
Inspirovali se tvorbou Le Corbusiera, který prosazoval maximální účelnost, racionalitu staveb a využití přirozeného světla, čemuž podřídil půdorys i rozmístění oken. A dvojice H+H mu pozorně naslouchala.
A tak vznikl první pražský mrakodrap
Architekti přišli s křížovým půdorysem proto, aby do všech 700 kanceláří přivedli denní světlo. K tomu přidali 11 pater, což ve třicátých letech stačilo na to, aby se budova stala nejvyšší v Čechách. Odborníci ale nešetřili ani výrazy, jako je nejodvážnější či nejzdařilejší.
Dekor byl ve funkcionalismu tabu, o to větší pozornost tak věnovali využití a kombinaci tvarů, materiálů a barev.
Promyšlená architektura
Chodby jsou kratší díky křížovému půdorysu.
Důmyslná ventilace
Celý dům dýchá díky promyšlené vzduchotechnice.
Spousta denního světla
Vysoké stropy a pásová okna zajišťují dostatek světla.
Ušlechtilé materiály
Mramor, sklo, dřevo nebo kov, kam se podíváte.
Radostná budoucnost
V roce 2018 budova získala nové majitele, kteří jí chtějí postupně vrátit věhlas a život – kino, umění, bary... V následujících letech ji čeká revitalizace, aby tento funkcionalistický klenot znovu zazářil ve vší své kráse.