Neziskovou organizaci Loono zabývající se prevencí vážných onemocnění najdete v Radosti ve druhém patře.
Přestože jejich tým tvoří už přes 150 lidí, kanceláře v Radosti využívá hlavně organizační tým skládající se z marketingových a manažerských expertů acertifikovaných školitelů. V prostorách Radosti se tedy můžete často setkat is ředitelkou Blankou Sigmundovou, které jsme se zeptali na pár otázek.
Jak byste charakterizovala svou činnost někomu, kdo o vás nikdy neslyšel?
Loono je tým mladých lékařů, mediků a dalších nadšenců, kteří sedmým rokem učí laickou veřejnost, jak může včasná prevence zachraňovat lidské životy. Veřejnost vzděláváme skrze celonárodní edukační kampaně věnující se prevenci onkologických, kardiovaskulárních onemocnění a také reprodukčnímu zdraví. Za dobu své existence jsme vyškolili už téměř 100 000 lidí, uspořádali přes 2000 workshopů a pomohli zachránit život nejméně 52 lidem.
Situace kolem koronaviru a přetížení zdravotního systému na jaře, kdy byla veřejnost vyzývána k odkladům preventivních vyšetření asi vaší snaze moc nepřispěla. Jak vás tato opatření ovlivnila?
Z počátku se skutečně některé preventivní prohlídky odkládaly, protože tu panoval strach z něčeho nového a neznámého. To byl logický důsledek vzhledem k tomu, že čísla nakažených začaly v Evropě nebezpečně stoupat. My jsme však na tuto problematiku zanedbané prevence opakovaně upozorňovali. Prevence je zkrátka důležitá pro všechny typy onemocnění, ať v případě nakažení koronavirem, ale i pro včasné odhalení dalších nemocí, které (nejen) občany ČR trápí, jako infarkt, mrtvice, vysoký krevní tlak, cukrovka a mnoho dalších.
Jako neziskovou organizaci vás ale celá tato situace musela ovlivnit i jinak. Došlo u vás k nějakým výrazným ekonomickým změnám?
Největší výpadek financí naše organizace pociťovala v momentu, kdy jsme nemohli pořádat workshopy ve firmách. Ty pro nás totiž představují jeden z hlavních příjmů, díky kterému můžeme jednak hradit náklady na naše aktivity, ale zároveň školit tam, kde na podobné aktivity nemají prostředky (školy, komunitní centra, atd.). Tím, že se pak snížily i prodeje našeho charitativního e-shopu, který pro nás představuje formu individuálního fundraisingu a někteří partneři z komerční sféry zrušili své závazky nebo chtěli poskytnutou podporu vrátit, museli jsme jednat okamžitě.
Dali jsme dohromady krizový plán, jak to celé finančně přežít. Jako první jsme se rozhodli, krátce po nastěhování do Radosti, vzdát jedné naší kanceláře. Náš organizační tým se bohužel musel zmenšit zhruba o čtvrtinu a pět lidí muselo skončit úplně. Těm, kteří zůstali se snížil plat nebo zkrátil pracovní úvazek. Část lidí pak přes léto pracovala úplně zadarmo. Pozitivní na tom všem ale bylo to, že náš tým přes všechny překážky jel dál a věřil, že to, co tu děláme má zkrátka velký smysl. :)
Dostali jsme se k vašemu působení v Radosti. Co vás k nám přivedlo?
V době, kdy jsme pracovali všichni v jedné místnosti, kde byl současně i sklad a výdej e-shopového zboží, začalo nám to všechno tak trošku “padat na hlavu”. Věděli jsme, že bude třeba najít větší prostory, a tak jsme začali hledat větší kanceláře, kde bychom mohli mít současně i prostor pro sklad a různá školení. Naše marketingová manažerka Péťa se na jednom kurzu zapovídala s lektorkou o exkurzi do Radosti, kde si nechali vytvořit speciální font, který se jí moc líbil. Péťa se hned ten večer koukla na stránky domu Radost, kde byla zrovna nabídka pronájmu. A pak to šlo rychle!
Využíváte v Radosti i jiné prostory?
Společné prostory byly také jedním z důvodů, ze kterých jsme při stěhování byli nadšení. Kavárnu v přízemí rádi využíváme k různým pracovním účelům (ke schůzkám nebo při práci, ve které nechceme být rušeni). A milujeme zdejší kávu! Střechu i kino jsme pak navštívili mimo pracovní dobu a vzhledem tomu, že už jen ty unikátní prostory jsou zážitek, určitě jsme tam nebyli naposled.
Aby Loono mohlo v oblasti prevence vyškolit ještě více lidí, budou potřebovat i vaši pomoc. Přispějte na Loono skrz platformu Darujme.cz a podpořte tak chod celé organizace. Za vybrané peníze se pak nakoupí například další školící modely či vytisknou edukační brožury.