Náš dům má nové majitele, kteří ho chtějí po dlouhých letech probudit k životu. Symbolem této přeměny je nový název, vizuální identita a velké plány do budoucna. Přečtěte si, jak to celé vzniklo!
Roky zanedbávaný Dům odborových svazů (DOS) na pražském Žižkově pomalu ožívá. Prvním krokem je nový název. Český, zapamatovatelný, s odkazem na rozmanitou minulost, ale hlavně – radostnou budoucnost. „Jméno Radost v sobě obsahuje zkratku starého názvu domu, a přitom trefně kontrastuje s tím, co se v domě v posledních šedesáti letech dělo,“ popisuje iniciátor znovuoživení domu Martin Louda ze společnosti Dům Žižkov a.s., která je novým majitelem.
Radost je plná barev
Pod vizuální identitu, nový název i marketingovou komunikaci se podepsala pražská digitální agentura Story TLRS, která při tom vycházela z funkcionalismu i samotné budovy.
Výrazným prvkem je přiznaná mřížka neboli grid. Zatím ji můžete vidět na webu nebo vizuálech na sociálních sítích, ale brzy se propíše i do veškeré komunikace offline. Poměr v mřížce odpovídá poměru dlaždic, které slouží jako obklad domu. Mimochodem, tento poměr se opakuje v celém domě – stejný má například pás oken vůči pásu zdi. Mřížka je tak odkazem na tehdejší pečlivost architektů, ale i dobové tendence v grafickém designu. „Každý designer se při své práci drží určité mřížky – my ji neskrýváme, ale povyšujeme na úroveň grafického prvku,“ popisuje Štěpán Landa, jeden z autorů identity.
Barvy jsou odvozené z materiálů, které v Radosti najdete – na okenních rámech nebo v interiéru.
S ohledem na možnou revitalizaci domu jsme se rozhodli, že logo i vizuální styl nepostavíme na žádném grafickém znaku nebo symbolu, který by zbytečně svazoval, ale na písmu – a to jsme nechali vytvořit na míru.
Písmo ohýbané jako nábytek
Písmo vytvořil Christian Jánský z typografického studia KOMETA. „Chtěli jsme, aby bylo relevantní hlavně ve vztahu k funkcionalismu, který reprezentuje. Stojí na něm totiž spousta věcí – od propagačních materiálů, přes navigační systém v budově až po plánovaný redesign výloh v Seifertově ulici,“ doplňuje Štěpán ze Story TLRS. Z několika variant jsme nakonec vybrali tu, která odkazuje na ohýbané trubky typického funkcionalistického nábytku.
Plány do budoucna
Po letech chátrání se navíc dům dočká tolik potřebných úprav. „Rozhodně chceme zachovat původní ráz a navázat na kvalitní předválečnou architekturu, kterou bylo Česko známé po celém světě,“ vysvětluje Martin Louda. I proto možnosti konzultujeme s předními českými architekty. „Uvědomujeme si, jakou má dům hodnotu. Budova je ikonickým odkazem architektů Havlíčka a Honzíka a přejeme si pro ni solidní, ale hlavně dlouhou budoucnost.“
Kavárna v oblacích
Jako první opravíme a zpřístupníme střechu. Z vrcholu jedenáctipatrového „žižkovského mrakodrapu“ se totiž nabízí jedinečný výhled na celou Prahu. „Už teď jsme domluveni s Ondřejem Kobzou, který na ní bude pořádat různé debaty, kulturní akce a zprovozní tady kavárnu,“ prozrazuje naše marketingová manažerka Veronika Holčáková.
Kromě toho v Radosti oživíme multifunkční sál, ve kterém vybudujeme i kino, nebo coworkingovou kavárnu s prodejní galerií ve vstupní hale. Část domu zůstane vyhrazena pronájmům – kancelářím s výhledem, uměleckým ateliérům a dalším netradičním prostorům.